Bazy i mailingi, czyli jak efektywnie wykorzystać potencjał kontaktów

Share:

Dobrze prowadzone bazy potencjalnych klientów oraz skierowane do nich akcje mailingowe pozwalają (przy minimalnych wręcz kosztach) znacząco zwiększyć efektywność prowadzonych akcji promocyjnych. Klient, który zainteresuje się  wstępnie naszą ofertą często nie od razu podejmuje decyzję o zakupie. Budując bazy potencjalnych klientów i wykorzystując je do mailingów, możemy:

  • Przypominać się potencjalnym klientom, którzy jeszcze nie podjęli decyzji o zakupie, przekazując informacje o specjalnych ofertach, promocjach czy dniach otwartych
  • Informować potencjalnych klientów, którzy nie znaleźli w naszej ofercie propozycji dla siebie, o nowych inwestycjach i etapach
  • Zachęcać zadowolonych klientów do polecania naszych inwestycji swoim znajomym.

Przeprowadzona przez Premedium ankieta ujawniła, że deweloperzy w bardzo niewielkim stopniu wykorzystują profesjonalne narzędzia wspomagające zarządzanie kontaktami z klientami – zarówno na etapie wstępnego zainteresowania, jak i podczas procesu zakupowego. Z naszych obserwacji wynika, że duża liczba firm deweloperskich nie dba nawet o pozyskanie danych kontaktowych klientów, którzy do nich trafili lub w ogóle ich później nie wykorzystuje.

Jakie oprogramowanie wykorzystuje Państwa firma do akcji mailingowych?

Podczas majowej konferencji „Marketing Nieruchomości – warunek sukcesu finansowego inwestycji” rozmawiałam z Pawłem  Salą z Freshmail oraz Jackiem Twardowskim z firmy deweloperskiej Kristensen Group o tym, jak najlepiej wykorzystać potencjał kontaktów z klientami.

Zbieranie danych

Należy zacząć od tego, jak podejść do zbierania danych o klientach, żeby 1) je od nich uzyskać, 2) móc zrobić z nich najlepszy użytek, 3) działać zgodnie z prawem.

Maile potencjalnych klientów możemy zbierać już na bardzo wczesnym etapie poprzez formularz na stronie internetowej. Oczywiście zależy nam, aby zebrać jak najwięcej informacji dotyczących ich profilu i oczekiwań. Jednak badania pokazują, że długie formularze zniechęcają użytkowników. Paweł Sala z Freshmail sugeruje, żeby zbieranie danych prowadzić dwuetapowo. W pierwszym kroku subskrypcji prosimy tylko o adres e-mail. Natomiast na stronie, na którą zostanie przeniesiony po potwierdzeniu subskrypcji, umieszczamy bardziej rozbudowany formularz z prośbą o jego uzupełnienie. W ten sposób mamy szansę zebrać większą liczbę adresów, a od części użytkowników uzyskać bardziej szczegółowe dane.

Jacek Twardowski z Kristensen Group, wbrew opiniom niektórych deweloperów, twierdzi, że klienci chętnie zostawiają dane kontaktowe, a także informacje o swoich oczekiwaniach. Informacje te warto gromadzić (można do tego wykorzystać formularze papierowe lub internetowe, a następnie gromadzić w odpowiednio przygotowanych bazach danych). Dzięki temu możemy na przykład dotrzeć z informacją o nowych propozycjach czy promocjach do klientów, którzy podczas pierwszego kontaktu nie znaleźli w naszej ofercie mieszkania dla siebie lub nie podjęli jeszcze decyzji.

W zgodzie z prawem

Paweł Sala zwrócił również uwagę na zasady, jakich powinniśmy przestrzegać, aby działać legalnie i nie przysporzyć kłopotów firmie. Zgodnie z polskim prawem zapis na listę subskrypcyjną powinien odbywać się metodą „double opt-in”, co oznacza, że odbiorca powinien sam zgłosić chęć otrzymywania wiadomości na swój adres, a następnie potwierdzić swój adres, klikając specjalny link w otrzymanym mailu. Ponadto od naszych klientów musimy uzyskać dwie zgody – na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych oraz na przesyłanie oferty handlowej drogą elektroniczną. Naszą bazę musimy zgłosić do GIODO (Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych). W zgłoszeniu zobowiązujemy się, że dane osobowe będą dostatecznie chronione – a to oznacza, że komputery, na których się znajdują muszą być zawsze w bezpiecznym miejscu. Skorzystanie z profesjonalnego programu do mailingu rozwiązuje ten problem, gdyż dane są przechowywane na zabezpieczonych serwerach.

Musimy również pamiętać, że w każdym mailu wysyłanym masowo musi również znaleźć się link pozwalający wypisać się z listy odbiorców – jest to kolejny wymóg formalny. Jeśli taki link się nie znajdzie, będziemy przesyłać maile do osób, które nie wyraziły na to zgody lub nie będziemy przestrzegać netykiety, odbiorcy korespondencji mają możliwość zgłosić mail jako spam poprzez program, w którym odbierają pocztę. Jeśli nasza domena zbyt wiele razy zostanie zgłoszona jako spam, zostaniemy umieszczeni na czarnej liście, co spowoduje, że maile od nas nie będą dochodziły do odbiorców. Co istotne, wpis na czarną listę dotyczy całej domeny.

Co i kiedy wysyłać?

Obaj panowie uważają, że firmy powinny wysyłać informacje do klientów, kiedy mają im coś konkretnego do zakomunikowania – na przykład nową ofertę, promocję czy ważną informację dotyczącą postępów w budowie. Takie maile mogą być nieregularne, ale będą działały bardziej skutecznie niż systematycznie wysyłane newslettery, w których nie będzie nic interesującego lub informacje nie będą aktualne. Jeśli klienci nie będą znajdować w naszych mailach nic godnego ich uwagi, po pewnym czasie zaczną nas ignorować lub nawet wypiszą się z listy.

Efektywność komunikacji z potencjalnymi klientami można zwiększyć poprzez wykorzystanie profesjonalnych narzędzi do e-mail marketingu. W odróżnieniu od programów pocztowych, programy takie jak Freshmail czy SARE pozwalają precyzyjnie monitorować, którzy z odbiorców otworzyli maile i kliknęli w znajdujące się w nich linki. To z kolei pozwala w przyszłości kierować kolejne maile tylko do odbiorców, którzy wcześniej wykazali zainteresowanie konkretnym tematem.

Innym rozwiązaniem jest wykorzystanie do malingów systemu zarządzania relacjami z klientem (CRM). Odpowiednio skonfigurowany CRM nie tylko zawiera wszystkie niezbędne dane o klientach, ale pozwala profilować i archiwizować całą prowadzoną z nimi korespondencję. (O systemach CRM będę pisała w najbliższym czasie).

Programy do e-mail marketingu i część CRMów pozwalają również personalizować przekaz, na przykład poprzez umieszczenia imienia odbiorcy w treści lub temacie maila. Warto także zadbać o odpowiednią oprawę graficzną naszych maili. Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie szablonu maila zawierającego logo i w kolorystyce dewelopera/inwestycji.

Wiele przydatnych informacji na temat budowania baz kontaktów oraz Mailingów znajdą Państwo w bazie wiedzy Freshmail.

Freshmail we współpracy z Premedium Marketing Nieruchomości przygotował specjalną propozycję dla deweloperów – mogą Państwo bezpłatnie testować Freshmail przez dwa miesiące. Wystarczy zarejestrować się w serwisie, a następnie wysłać mail na adres info@freshmail.pl i zgłosić chęć testowania systemu w ramach promocji „Marketing Nieruchomości”.

Share:
Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach.
Zapisz