O Product Placement słów kilka

Share:

Kto identyfikuje się z Silnym z „Wojny Polsko-Ruskiej”? Kto chce być z Silnym kojarzony? Kto chciałby mieć go za sąsiada?

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=YY2RgTkRDlI]

Być może tacy ludzie istnieją, ale nie są to raczej przedstawiciele grup docelowych ekskluzywnego osiedla domów jednorodzinnych pod Warszawą, które pojawia się również w powyższym trailerze (Silny mówi: „to to ja lubię, to ja rozumiem”).

Nie wątpię, że product placement w głośnym filmie, zdecydowanie wpłynął na liczbę osób, które zetknęły się z osiedlem Ventana w podwarszawkim Walendowie. Ale czy osoby odpowiedzialne za marketing tej inwestycji zadały sobie pytanie, jakie skojarzenia z ich osiedlem będzie budować ten film? (Zasugerowano mi, że być może to nie jest product placement, a producenci po prostu wynajęli dom od prywatnej osoby w tym osiedlu. Niech strona http://www.ventana.pl/film_pl.php będzie dowodem, że obecność w filmie „Wojna polsko-ruska” jest rzeczywiście elementem strategii promocyjnej).

Daleka jestem od krytykowania product placement jako takiego.  Uważam, że stosowany w sposób przemyślany, może być skutecznym narzędziem dotarcia do potencjalnego klienta i budowania pożądanego wizerunku inwestycji mieszkaniowej czy centrum handlowego.

Kontrprzykładem dla Ventany może być Aura Park  występująca w serialu „Na wspólnej”. Tutaj deweloperowi, firmie Mill-Yon udało się pokazać walory osiedla, skojarzyć zakup nowego mieszkania z innymi ważnymi i radosnymi etapami w rozwoju rodziny i – co w tym przypadku może szczególnie istotne – wyróżnić spośród licznej konkurencji w obrębie Miasteczka Wilanów.  Wątek zakupu mieszkania i przeprowadzki jest dość mocno eksponowany, ale scenarzyści zdołali uniknąć nachalności, jaka cechowała na przykład promocję Neostrady w tym samym serialu. 

Nie potrafię powiedzieć, na ile efektywny okazał się product placement Aura Park w popularnym serialu. Mam nadzieję, że Mill-Yon monitoruje wpływ tej – dość przecież kosztownej – formy promocji na wizerunek oraz sprzedaż swojej inwestycji. Chętnie poznałabym wyniki takich badań.

Jak każda inna forma promocji product placement powinien być stosowany w sposób przemyślany. Niezbędne jest również spore wyczucie, gdyż odbiorcy wyczuleni są na próby manipulacji i zbytnia nachalność reklamy może produktowi bardziej zaszkodzić niż pomóc. Podstawowe warunki, które muszą zostać spełnione to:

  1. Film/program, w którym produkt występuje, oraz sam produkt są adresowane do podobnej grupy odbiorców – inaczej trafimy kulą w płot
  2. Potencjalny klient jest lub chce być podobny do osoby użytkującej produkt w filmie – zachwyt Silnego nie wpłynie pozytywnie na nasze postrzeganie produktu
  3. Produkt pojawia się w pozytywnym kontekście – nikt nie chciałby być kojarzony z deweloperem występującym w filmie „Plac Zbawiciela”
  4. Obecność produktu jest naturalnie wkomponowana w fabułę filmu, nie jest eksponowana w sposób nadmierny  – w przeciwnym razie klient odniesie wrażenie, że ktoś mu coś „wciska”

Kilka artykułów na temat product placement:

Share:
Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach.
Zapisz